jag blir förbannad!

Har precis sett en ruskigt bra film som hetter Juarez och handlar om just morden i Juarez, jag har även en film som heter Bordertown som handlar om samma sak men denna var mkt bättre. Jag blir mest förbannad över att detta har hänt i flera år och och det händer fortfarande just nu i denna stund! och det är ingen som vet vilka gärningsmännen är.. nu förtiden så är det ingen som ens lyfter på ögonbryna när en ny kvinna hittas mördad, hon blir en i statistiken, kvinnor mördas ju hela tiden men i Juarez kan vem som helst döda sin fru, sitt barn, sin systerdotter, slänga henne i öknen, då blir hon seriemördaren offer och där också inräknad i statistiken så ingen går igenom fallet.
Ett stort problem med Juarez är att det är en stad som ligger precis vid gränsen till USA, massor av fabriker öppnar där och folk har flyttat dit för att få jobba för minimilön, varje dag kommer det människor dit och ingen har nån koll på exakta antalet folk som lever i staden. Vad jag har fattat så är det kvinnorna som jobbar på fabriken som är mest oskyddade, när dom ska hem osv. Sen vet jag inte hur mkt i båda filmerna som är sant och vad som är osant det enda vi vet är att mördarna inte är fast och lär aldrig bli det. polisern är blinda och korrupta, pengar finns inte för att göra staden säker, skurkarna åker ut från fängelset lika fort som dom åkte in.
Jag tänkte att jag skulle hitta nån artikel där det står vilka nummer dödsantalet är uppe i men hittade bara en från 2006 där det står att sen 1993 har 400 kvinnor hittats våldtagna och mördade. Det jobbigaste nästan i filmen var när dom sa att dom stryper dom medans dom våltar dom för att det ska bli skönare, hur är fungerar folk egentligen? det är så jävla vidrigt att man spyr. Mexico har inte bara det här problemet, knarket dödar ofantligt mkt människor där, praktiskt taget varje dag, jag har för mig att det var en artikel i aftonbladet för några månader sen att dom hade halshugget flera på en öppen gata. dom bryter sig in på rehabiliteringshem för drogmissbrukare och dödar dom för att visa andra knarkare att dom inte ska bli av med sitt beroende. har för mig att jag läste det i tidningen moore (ja tror det eller ej, var en artikel där som jag läste i helgen tror jag)
Samtidigt som dessa saker händer i dom här olika städerna så har vi vackra Mexico med sina paraply drinkar, ditt folk åker på semester, amerikanerna åker dit på vår lov och roar sig. men borde man inte bojkotta Mexico med all sin turism för att få landet i schak? att dom måste göra nått.

nej nu tackar jag för mig, klockan är alldeles för mkt nu, ska upp kl.07.00, sjunga jamåduleva för Axel, ge mina presenter och äta tårta till frukost :) Jag vet  att ingen läste allt jag skrev men se filmen och bli berörd..

En bra artikel från amnesty om morden.
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/513211b86efe04c8c125717900179142?OpenDocument

Kommentarer
Postat av: Sarah

Jag läste visst allt ;) Låter som en film värd att se, men förstår att man blir arg av den.. Kram

2011-01-29 @ 09:47:03
URL: http://zarahgustavzzon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0