Bok tips

Bok malen är här med några böcker jag läst på sistonde som jag rekommenderar!

Handling (taget från http://www.bokus.com/b/9789170373466.html)

Spaningsgruppen på Hammarby polisstation på Södermalm i Stockholm måste handla snabbt. Tre olika fall hamnar inom kort på kriminalkommissarie Conny Sjöbergs bord.
Lilla Hanna, tre år gammal, vaknar en morgon och finner att hon är alldeles ensam. Hennes pappa är utomlands och alla tecken tyder på att hennes mamma har tagit lillebror med sig och flyttat därifrån. Vilsen går hon hemifrån utan mål.
Petra Westman vid Hammarbypolisen hittar under en tidig motionsrunda ett svårt medtaget spädbarn i en buske. När barnets mamma hittas död i närheten börjar jakten för att hitta Hanna innan mördaren gör det.
Samtidigt hittas en sextonårig flicka med trassliga familjeförhållanden strypt på en toalett på en Finlandsfärja. Kvar finns hennes lillasyster som utsätter sig för situationer ingen fjortonåring borde vara i närheten av att hamna i.
Och medan utredningsgruppen kämpar för att lösa fallen drabbas den av såväl interna bekymmer som personliga tragedier. Klarar Conny att hålla ihop gruppen och kommer de hitta mördaren i tid?


Jag tycker: Sandra som rekommenderade den här boken och hon hade verkligen rätt i att den var bra, jag satt med näsan i boken konstant! Kanske lite för lätt språk men det gjorde inget för handlingen var spännande och jag har redan ställt mig i kö för dom 2 andra böckerna!






Handling (taget från http://www.bokia.se/bok/9789113021690/forst-nar-givaren-ar-dod-anna-jansson/)

Beslutsamt gör Frida Norrby ett veck på sin yllekjol och samlar ihop barnets kvarlevor i tyget. Hon stryker över huvudskålen. "Du lilla, du lilla ... vad gjorde de med dig?" Tyst! Är det någon där? Hon blir stående med spaden i ena handen och lyssnar. Om han följer efter henne nu är det inte längre behagligt. "Helge är det du?" Nej, de steg hon hörde nyss var kortare och lättare. En levande människas steg.

Somliga anser att hon blivit förvirrad och paranoid efter makens död och kanske är det sant. Natt efter natt ger sig Frida ut för att gräva enligt de kartor hon funnit i bankfacket. Hon visste inte ens att Helge ägde ett bankfack i stan. När Frida varit borta har någon sökt igenom hans skrivbordslådor och lämnat ytterdörren öppen. Med stigande förvissning inser hon att de kartor hon fått i sin hand kan skriva om Sveriges historia. Bara man finner den heliga griften.

Försommaren står i sin skiraste grönska runt ruinen av det gamla Cistercienserklostret och Kungsgården. Polisen utreder en mordbrand vid Roma kyrka. När kriminalinspektör Maria Wern är på akvarellkurs får hon veta att distriktssköterskan, Ingrid Bogren, har varit försvunnen sen ett dygn tillbaka. Sköterskan var den sista som såg Frida Norrby innan branden.


Jag tycker: Läste faktiskt ut den här boken i förrgår, och den gick ut lika fort som jag öppnade första sidan.. Jag störde mig lite på polisens karaktär men annars var den bra och även fast det var en deckare så hade den lite humor där så man fick sig ett skratt.. i överlag så fick man känslan av Maria Jungstedt, kan bero på att den utspelar sig på Gotland men mest för det här historiska. men det gör inget för jag älskar Jungstedts böcker!
Anna Janssons böcker har även vart på tv nyligen men vet inte vad dom heter, men jag lär låna fler böcker av henne.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0