books

Har ju läst ut 2 böcker förra veckan, tänkte ge en resume på dem. Okej ni kanske inte är så jävla intresserade av att läsa böcker. bara jag och 1 % till i Sverige verkar det som. Eller så vågar ni inte erkänna det ;)
Som min lillebror sa:
men säg inte till nån att jag läser böcker  haha

Men här har ni dom



Tyskungen är en fortsättning på de andra böckerna. Jag rekommenderar att läsa de andra först, Det blir roligare så enligt min uppfattning.

Boken handlar om: Erica hittar en kista i sin vind med sin mors tillhörigheter, där hittarna hon ett nazist märke. Hon lämnar in medaljen till en historiker som även bor i Fjällbacka, men bara efter ett tag hon lämnat in den, hittas han död i sitt hus av två pojkar som brytit sig in. Ericas man som även är polis har pappaledigt men har svårt att lämna yrket när det här mordet sker. Samtidigt börjar Erica läsa sin morsdagböcker. Och det visar sig att mordet på historikern och hennes mors barndom hör ihop.

Jag tyckte: Den var bra och man ville inte lägga undan boken. Den utspelade sig pararellt med nutid till dåtid så man alltid förstod innebörden i allt som hände. Jag gillar Camilla Läckberg men dock finns det många som inte gillar henne. Bestäm vad ni tycker och läs dem!



Har ni sett filmen? Det har inte jag och det lär jag göra snart! Jag tycker det är skit kul att ha läst en bok och sen få se hur de gör det till en film. Oftast brukar man bli besviken. Men jag lär hyra den här filmen snart så jag får bilda min egna uppfattning :)

Boken handlar om: Rebecka är advokat i Stockholm men har sitt ursprung i Kiruna. Ett mord sker i en frikyrka. Offret är en man som var känd i hela Sverige (om inte världen) Han dog i en cykel olycka men återuppstod och efter det predikade han om det och blev rikskänd. Nyheten blev stor, speciellt pågrund av sättet han dog på. han fick slag i skallen, ögonen utslitna och händerna avhuggna. Rebecka får ett samtal av offrets syster som inte vågar gå till polisen för det var hon som hittade han. Rebecka måste alltså återvänd till kiruna även fast hon inte vill.

jag tyckte: Den var bra och spännande, men jag kan bli knäpp när det handlar om gud och sånt tjaffs. Vill bara slå på en del människor i boken. Men Åsa Larsson ska man absolut läsa! Det som skiljer henne och Camilla är att Åsa använder ett språk som man gör uppe i norrland. Man känner att man är på orter när man läser. Konversationerna är exakt som de är och ska vara. Och ja om ni är från skåne kan ni ändå läsa (haha) Det är inga konstiga ord som bara existerar här uppe =)


Tack och hej. Nu fick ni lite bok tips. Har lånat 3 böcker till idag, så snart får ni höra om de med =) Spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0